Du er her: Forside / Tal & analyser / Aktuelt / Stor forskel i kommunernes evne til at dygtiggøre nydanske folkeskoleelever

Stor forskel i kommunernes evne til at dygtiggøre nydanske folkeskoleelever

Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at dygtiggøre ikke-vestlige elever i folkeskolen. Det smitter af på elevernes karaktergennemsnit, viser ny analyse, som stiller skarpt på, hvor godt kommunerne burde kunne løfte denne opgave.

I den nye analyse tages der højde for, at kommunerne har forskellig elevsammensætning og forskellige rammevilkår – der kan eksempelvis være forskelle i forældrenes uddannelsesniveau og danskkundskaber.

Når der tages højde for disse faktorer, kan man se, hvor godt eleverne burde kunne klare sig ved folkeskolens afgangseksamen – og på hvordan de så reelt klarer sig. Sammenligner man kommunerne efter denne metode, svinger karaktererne for ikke-vestlige elever ganske meget. Den kommune der klarer sig bedst ligger 0,9 over de karakterer, der kan forventes, mens den kommune, der er dårligst til at løfte nydanske skoleelever ligger 1,2 karakter under, hvad man kan forvente af kommunen.

På den baggrund kan man se, at det har stor betydning, hvilken indsats skolerne/kommunerne gør, og at det smitter af på de unges karaktergennemsnit, når de forlader folkeskolen.

Hent notat om kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever.